FJ 600

In 1984 werd de FJ600 geintroduceerd in de USA. Het vier-cilinderblok is ontwikkeld uit dat van de reeds geruime tijd bekende XJ550, terwijl de vormgeving gelijkenis vertoont met de één jaar eerder gepresenteerde XJ900. Toch bleek dat de compacte middenklasser een schot in de roos was. Alleen al in Nederland werden er in de loop der jaren duizenden van verkocht en de machine is tot de dag van vandaag nog steeds geliefd. In Nederland rijden er overigens meest XJ600's rond, slechts een kleine minderheid draagt de naam FJ600 op de motor en op het kenteken. De FJ600 wordt ook wel het werkpaard genoemd omdat de motor zeer geschikt is voor stadsverkeer en zich gemakkelijk laat sturen.

FJ 600


Motor

  • Vier in lijn viertakt
  • 2 kleppen per cilinder
  • Luchtgekoeld
  • Dubbele, bovenliggende nokkenassen
  • Generator achter de cilinders. Dus lekker smal
  • Cilinderinhoud 599 cc
  • Boring 58,5 x slag 55,7
  • Compressie verhouding 10:01
  • Carburatie: 4 x Mikuni BS32

 

Transmissie

  • Primair door tandwielen
  • Meervoudige natte platenkoppeling
  • 6 versnellingen
  • secundair door o of x ringen ketting

 

Rijwielgedeelte

  • Telescoop vork
  • Mono- crossvering achter
  • Voorband: 90/90-18
  • Achterband: 110/90-18
  • 2 schijfremmen voor
  • 1 remschijf achter

 

Maten en gewicht

  • Wielbasis: 1424 mm
  • Lengte: 2118 mm
  • Zithoogte: 790 mm
  • Gewicht: rijklaar 212 kg
  • Tankinhoud 20 liter waarvan 3 liter reserve

 

Prestaties

  • Max vermogen 52,5 kW (72 PK) bij 10000 tpm
  • Topsnelheid 180 km/u
  • Daarbij klinkt hij als een grotere
  • Kruissnelheid 120-140 houdt hij jaren vol

Previous page: De Yamaha FJ
Volgende pagina: FJ 1100